تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
حسین‌پور نماینده مردم سردشت در گفتگو با رویداد۲۴:

به عنوان یک کرد اهل سنت انتظار داشتم نمایندگان به استعفای حسین زاده رای مثبت دهند| با توجه به تفسیر شورای نگهبان نیاز به طرح استعفا در مجلس نبود

حسین پور نماینده مردم سردشت در مجلس می‌گوید توقع داشته نمایندگان در مجلس به استعفای عبدالکریم حسین زاده رای مثبت دهند.

به عنوان یک کرد اهل سنت انتظار داشتم نمایندگان به استعفای حسین زاده رای مثبت دهند| با توجه به تفسیر شورای نگهبان نیاز به طرح استعفا در مجلس نبود

رویداد۲۴ | زینب غبیشاوی: نمایندگان مجلس به درخواست استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه از نمایندگی پارلمان برای رفتن به دولت به عنوان «معاون رئیس‌جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور» مخالفت کرد. حسین زاده اولین نماینده کرد اهل سنت پس از انقلاب بود که قرار بود معاون رئیس جمهور شود.

واکنش‌ها نسبت به مخالفت با حضور عبدالکریم حسین‌زاده در کابینه دولت چهاردهم این موضوع را پررنگ کرده که نماینده‌ها سد راه حضور یک اهل سنت در دولت شده‌اند. قانون اما گویی این اجازه را به حسین زاده و پزشکیان می‌دهد تا او کارش را در دولت آغاز کند و مطابق تفسیر شورای نگهبان در سال ۱۳۶۰، او منعی برای حضور در کابینه ندارد و طرح استعفا در مجلس در عمل تشریفاتی و به نوعی احترام به نمایندگان بوده است. کمال حسین پور نماینده مردم سردشت به رویداد۲۴ می‌گوید حتی خود حسین زاده هم فکر نمی‌کرد استعفایش رای نیاورد. اهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:   

*‌۶ نفر از مخالفان استعفای عبدالکریم حسین زاده در مجلس صحبت کردند و بیشترشان هم می‌گفتند دغدغه حوزه انتخابیه آقای حسین زاده را دارند و آقای رئیس‌جمهور می‌توانست فرد دیگری را معرفی کند که نیازی به استعفا نداشته باشد.

*اینکه برخی می‌گویند اول باید موضوع استعفا را خود حسین زاده در مجلس مطرح می‌کرد هم نکته عجیبی است، خب اول باید رئیس‌جمهور می‌گفت تو به عنوان مشاور انتخاب شده‌ای‌ یا نه. رئیس‌جمهور برای او حکم زده و بعد هم طرح استعفای او در مجلس مطرح شده است و اگر این تعطیلی‌ها نبود، همان زمان طرح می‌شد.   


بیشتر بخوانید:

دلیل مخالفت مجلس با استعفای حسین‌زاده چه بود؟

سد مجلس بر ورود یک کرد اهل تسنن به دولت | چه کسانی با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده مخالفت کردند؟

واکنش‌ها به رویکرد مجلس انقلابی در قبل گزینه اهل سنت دولت| از سنگ‌اندازی در مسیر وفاق تا نمره منفی به مجلس


*با توجه به تفسیر شورای نگهبان در سال ۱۳۶۰، اساسا نیاز به طرح استعفا در مجلس نبود، اما رئیس‌جمهور احترام گذاشتند. من شخصاً فکر می‌کردم استعفای آقای حسین زاده رای بیاورد و فکرش را هم نمی‌کردم اینگونه شود. این فرصتی بود که او به مناطق محروم برود و خدمت کند؛ چرا که از نزدیک با آن آشنا بوده است. ما در مناطق محروم مشکلات زیادی داریم. حسین‌زاده سابقه مجلس دارد، عضو کمیسیون عمران بوده، حوزه انتخابیه‌اش منطقه محروم است، طبیعتاً می‌تواند مفید باشد و به دولت کمک کند.

*او اولین کرد اهل سنت در دولت بود و یکی از وعده‌های پزشکیان هم بود که می‌توانست حضورش در کابینه نمادی از وحدت و وفاق و تغییر باشد که متاسفانه دوستان مخالفت کردند.

*رای مخالفت به استعفای او حزبی نبود اما برای خودم هم دلیل مخالفت نمایندگان محترم با او مشخص نیست. نمی‌‌توان گفت دلیل مخالفت، کرد بودن و اهل سنت بودن او است و هم نمی‌توان گفت دلیلش  نبوده است! انتظار می‌رفت در این موضوع نمایندگان مسیر را  برای حسین‌زاده باز می‌کردند. 

*تا قبل از رای گیری که صحبت می‌کردیم با نمایندگان مخالفت شدیدی وجود نداشت و اصلاً نه ما و نه خودش فکر نمی‌کرد که رای نیاورد. امیدوارم رئیس‌جمهور از او حمایت کند و نمایندگان نیز فرصت خدمت از ایشان را نگیرند. حسین زاده فردی توانمند و آگاه است که درد محرومین را به خوبی می‌داند. این معاونت به انرژی جوانی نیاز دارد و امیدوارم آقای رئیس‌جمهور، آقای قالیباف و شورای نگهبان در این راستا اقدامی انجام دهند. 

*ما هنوز هیچ رایزنی نکردیم و نمی‌خواهیم موضوع را وارد فاز اهل سنت و این دست مسائل ببریم، چون این یک مسئله ملی است. ما تمایل داشتیم همه نماینده‌ها خواهان ورود یک کرد اهل سنت در کابینه باشند نه فقط من که اهل سنت هستم. فکر نمی‌کردم این گارد نسبت به ایشان وجود داشته باشد. 

*مردم حوزه انتخابیه هم قطعاً تمایل دارند آقای حسین زاده به دولت برود و مردم کرد یک نماینده در دولت  داشته باشند، مردم چند وقت بعد یک نماینده جدید به مجلس می‌فرستادند. من شخصاً این نظر که رفتن حسین زاده از مجلس به دولت ظلم به مردم حوزه انتخابیه بوده است، را قبول ندارم.

*من نمی‌توانم بگویم مخالفت با حسین زاده به خاطر سنی بودن اوست، اما می‌توانم بگویم که انتظار داشتم رای مثبت به حضورش در دولت را بدهند.

*من به عنوان یک نماینده کرد اهل سنت انتظار داشتم همکارانم در مجلس به آقای حسین زاده این فرصت را می‌دادند . 

*واکنش برخی از نمایندگان بعد از رای مخالف به استعفای حسین زاده خیلی ناراحت‌کننده بودند، اما قالیباف هم در این موضوع اظهار نظری نکرد. امیدوارم آقای قالیباف هم در این راستا رایزنی‌های لازم را انجام دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
سوژه‌های روز